Hem..

I örebro hos syss och Robert, skulle dock inte vare fel att vara hemma faktiskt. Hoppas det blir effektivt arbete och att vi blir klar med den här rapporten snabbt. För just nu har jag bara hemlängtan. Ironiskt att vårt tema är just hemlöshet, eftersom det kan definieras på så många olika sätt och jag känner mig på något sätt hemlös när det blir så här. Inte för att min situation på något sätt kan definieras som hemlöshet, men det känns ryckigt och lite otryggt på något sätt. Är så himla skönt att ha något och någon att komma hem till och att få känna att man hör hemma någonstans. Jag skulle inte vilja veta hur det känns att vara riktigt hemlös, att inte ha någon som väntar eller ens ett krypin som är ens eget att gå till.

Så här definierar socialstyrelsen hemlöshet enligt en kartläggning 2005;

Fyra situationer

1. Den mest utsatta gruppen. Ungefär var fjärde person sov ute när kartläggningen genomfördes. Resten bodde på härbärgen eller andra akutboenden, hotell, camping eller vandrarhem.

2. Personer som inom tre månader skulle skrivas ut från kriminalvårdsanstalt, behandlingsenhet eller stödboende inom socialtjänst, landsting, privat vårdgivare, SiS-institution eller HVB-hem utan att ha en bostad ordnad. 

3. Personer med osäkra boendelösningar och risk för framtida hemlöshet. Till exempel de som vistades på behandlingsenhet eller i någon form av stödboende och utskrivning inte var planerad inom tre månader men ordnad bostad saknades.

4. Personer som bodde kontraktslöst hos släktingar eller bekanta eller hade andrahandskontrakt för kortare tid än tre månader och hade sökt hjälp med att lösa sin boendesituation hos socialtjänsten eller annan organisation.


Tack och lov har jag ett varmt, tryggt och mysigt hem i KD

Home sweet home


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0