Lärdom


Man kan aldrig lära sig mer om sig själv, än genom att studera andra och ifrågasätta sina egna tolkningar av dessa. Det är vad vi ser i den andre som reflekterar vilka vi är som personer. Vad jag tycker om dig, kan aldrig säga mer om dig än mig, och vad jag ser hos dig är mer mina egna egenskaper än dina. Tycker jag illa om dig, så är det de egenskaperna hos dig som påminner mest om mina egna dåliga egenskaper som ligger till grund för det. Har du något som jag vill ha, som jag avundas, så kan det resultera i avsky av dig utan att det är DIG det handlar om, utan ett begär av mig att vilja ha något som jag inte har.

Omvänt
Vad du ser hos mig, berättar mer om dig än om mig. Vad du känner när jag säger saker, handlar mer om hur du tolkar mina ord än vad det egentligen är jag menar. Vad du retar dig på hos mig, är avsaknaden av någonting som jag har men inte du.

Jag skulle vilja tillägga att de sju dödsynderna är:

Högmod
Girighet
Vällust
Avund
Frosseri
Vrede
Lättja

Och att motsatserna till dessa är de sju dygderna:

Ödmjukhet i motsats till högmod
Öppenhet i motsats till girighet
Dygd i motsats till vällust
Medmänsklighet i motsats till avund
Avhållsamhet i motsats till frosseri
Tålamod i motsats till vrede
Flit i motsats till lättja


Så ta en lång blick in i dig själv innan du dömer mig, vem jag är och vad jag menar.
Jag är totalt övertygad om att du inte vet ett dugg om vem jag är egentligen...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0