Bok som får dig bli förbannad, ledsen och förtvivlad

Idag har jag läst ut en bok som gjorde mig så berörd och förtvivlad att jag började gråta. Den heter ”En blomma i Afrikas öken” och är skriven av Waris Dirie och handlar om hennes liv. Hon föddes i Somalia och levde som nomad och överlevde därmed genom sina djur. I tidig ålder könsstympades hon och levde i många år av outhärdlig smärta av detta. När hon sedan skulle giftas bort bestämde hon sig för att rymma och tvingades lämna sin familj utan att ha någonstans att ta vägen. Hon hittade sig på ett mirakulöst sätt en väg till London där hon senare kom att befinna sig illegalt och av detta tvingats gifta sig med en man hon inte kände för att inte tvingas flyga tillbaka till Somalia.

Utan språk- eller skrivkunskaper arbetade hon på Mcdonalds tills en fotograf upptäckte henne och som senare ledde till en framgångsrik karriär som modell. Nu arbetar hon som ambassadör hos FN och arbetar för att motverka att kvinnor i världen könsstympas.

 

Hela historien är så sjuk på något sätt, hur hon lyckats överleva allt hon gått igenom och hur stark hon hela tiden varit. Genom hela livet har hon känt att hon haft en särskild uppgift av gud, och hon känner att kampen mot könsstympning är den uppgiften. Ingen som läst boken kan påstå något annat än att det är sant.

 

Jag älskade boken, den är gripande, ärlig, sorglig och den får mig att fundera på hur mycket jag klagar för så lite. Det är nästan så att jag skäms efter att jag läst boken att jag någonsin klagat i hela mitt liv. ALLA borde läsa den!!

 


En blomma i Afrikas öken


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0