Fredag med mat

Vad gör man en fredag när inget står på tapeten, jo lagar lite mat för att ha i matlådor under helgen. Det kommer nämligen bara vara jobb för två personer i mitt hem den här helgen.
Fast jag klagar inte på det. Imorn ska vi vara på färjestad hela dagen, och som jag längtat efter hockeyn!!


kyckling och kantareller


Innan den kokat ihop ordentligt

Hämtade receptet på matklubben :)

Höstgryta med kyckling och kantareller
För 4 personer.

Ingredienser
3 stora kycklingfiléer
300 g rensade kantareller
1 gul lök
2 msk smör eller olivolja
2 msk hackad färsk rosmarin eller salvia
2 lagerblad
3,5 dl vitt vin
5 dl vatten + 2 msk koncentrerad kantarellfond, eller kycklingfond
4 msk maizenaredning (vanlig redning på mjöl å vatten för mig)
Salt och peppar efter smak

Gör så här
Skölj, torka av och stycka kycklingen i bitar. Bryn den runtom i en tjockbottnad gryta. Tärna fläsk och lök. Stek svampen först separat så att eventuell vätska kokar bort och tillsätt sedan fläsk och lök. Fräs tills allt börjar få lite färg. Blanda i det frästa med kycklingen i grytan. Tillsätt örter och lagerblad, vin, vatten och fond. Låt det sjuda i cirka 30 minuter tills kycklingköttet lossnar lätt från benen. Smaka av med salt och peppar och red av med maizena (mjöl).
Servera med potatis (RIS och kokta morötter :))


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0