Det går inte att älska utan att aktivt göra det

Jag undrar om det finns någon som har fått för sig att älska är någonting som man bara kan säga att man gör och sen inte aktivt göra det.

Alltså, älska är, om jag ska dra in det svenska språkets grammatik, faktiskt någonting man gör, ett verb om jag ska uttrycka mig i sådana termer. Det innebär att man gör någonting, precis som att spela tennis, springa och leka.

Det finns inte en chans i världen att någon skulle kunna påstå sig älska, sedan inte visa det och tro att någon ska kunna känna sig älskad. Det funkar faktiskt inte så. Älskar man någon så får man faktiskt se till att göra det och inte enbart säga det.

Ord betyder väldigt mycket, men det ska finnas substans i orden man säger också. Finns det inte det så är de betydelselösa, meningslösa och helt onödiga. Älska är inte någonting som vi kan göra ibland när vi känner för det, det är någonting som vi bara gör hela tiden, för att det är så. Det är en känsla vi inte kan styra över, men som vi kan uttrycka i väldigt olika former.

Men det är fortfarande någonting vi gör och ingenting som går att göra bara för att vi säger det.

Gör du ingenting så älskar du heller inte.


.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0