Kolanötter och julkakor

DET är vad jag har gjort idag :) och nu är jag slut. Inte det bästa sättet att bli frisk på, men jag orkar inte ligga i en soffa heeeeela dagen. Även om kroppen vill det så vill huvudet någonting annat :/

Jag har funderat ett tag på om jag skulle ta och göra några julbak den här julen och kommit fram till att det är självklart att jag ska göra det. Lika självklart är det att jag ska göra det för att ge bort baket i julklapp till diverse människor som jag tycker förtjänar lite gôtt under julen :).

Kolanötter
(recept:guldkorn)

Kolanötter

Portioner

ca 28 bitar

 

Ingredienser

100 g Norrmejerier Smör

2 dl Vispgrädde

3 dl strösocker

1 dl mörk sirap

3 msk honung

100 g mörk blockchoklad

2 dl grovhackade julnötter (tex valnötter, mandel, paranötter)

Instruktioner

Mät upp smör, vispgrädde, socker, sirap och honung i en tjockbottnad kastrull. Koka på svag värme i ca 35 minuter eller tills termometern visar 125°. Eller gör ett kulprov; häll 1 tsk kolasmet i ett glas med kallt vatten. När kolan går att forma till en kula är den klar. Ta kolan från värmen och rör ner blockchokladen. Häll nötterna på ett bakplåtspapper. Häll över kolasmeten i ett jämnt lager. Låt stelna. Skär eller bryt i portionsbitar.


Julkakor
Recept: Allt om mat

Ingredienser

150 g Smör, rumstempererat
2 dl Strösocker
2 st Ägg
1 msk Kakao
1 tsk Vaniljsocker
2 dl Vetemjöl
1 tsk Bakpulver
2 dl nötter (hasselnötter, mandel, valnöt)
Tillagning

1. Sätt ugnen på 200°. Vispa smör och socker pösigt. Tillsätt äggen, siktad kakao och vaniljsocker.
2. Blanda mjöl och bakpulver och rör ner det. Bred ut smeten på ett bakplåtspapper i en långpanna, 25x35 cm. Hacka nötterna grovt och strö dem över smeten.
3. Grädda mitt i ugnen ca 15 min. Ta ut plåten och skär kakorna i rutor, ca5 x 5 cm, medan kakan är varm.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0