Åldersnoja??

Det finns ett fenomen som jag börjar ”ogilla” alltmer, och det är den stora åldersnojan, det där som kommer mer än ofta hos somliga människor. Ett fenomen som kan uppstå när som helst i livet, men (som jag uppfattat det) som oftast vid fyllda 30, 40 och 50. Det har ju inte jag någon erfarenhet av eftersom jag ännu inte fyllt det, men jag kan erkänna att jag hade extrem åldersnoja när jag skulle fylla 18, vilket är den mest efterlängtade årsdagen för de flesta men som var en domedag för mig. Jag kommer inte ens ihåg varför, jag trodde nog mest att jag helt plötsligt inte skulle få hälsa på mamma och pappa igen och att de inte skulle svara om jag ringde och behövde deras hjälp med något. Att 18 fyllda år skulle innebära no mercy. Så blev det ju inte direkt, inte alls faktiskt. Jag var bara ung och dum.

 

Nu för tiden hör jag dock väldigt ofta många som klagar över att bli 25, och för att inte prata om att fylla 26, herregud, ”då är man ju närmare 30 än 20”. Så märkligt egentligen. Jag hoppas inte att de går runt och tror att livet tar slut när de fyller 30, för då kommer de få sig en rejäl chock den dagen de gör det och livet fortsätter sin gilla gång (förhoppningsvis). Det finns ju så mycket att se fram emot och så mycket man för allt i världen skulle slippa undan att göra om. Vem vill egentligen gå igenom puberteten en gång till? Man ska vara glad att man överlevde den, att man inte tog livet av någon annan, av sig själv eller retade upp någon annan som gjorde det åt en.

 

Det är faktiskt en viktig punkt, man ska vara glad att man får fylla år överhuvudtaget. Det finns de som aldrig får fylla 30 år, som aldrig hinner med det. Det finns de som får ligga sista tiden i en sjuksäng ännu inte fyllda 20 år. Tänk att vara en av dom och höra någon jämra sig över 30-årsdagen. Ibland tänker vi faktiskt inte längre än näsan räcker! Herregud, livet ska inte tas för givet och det ska inte levas på samma sätt hela tiden. Det är kul att bli äldre, det finns så mycket man ska hinna med och då har man bara inte tid att vara 20 år för jämnan.

 

PS!
En viktig detalj i livet är att finna bra människor att åldras med, om inte för alltid så ändå för en väldigt lång tid :)

 













And more to come :P
DS!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0