Att vara sig själv

Jag har tänkt på en grej, det där med att vara sig själv, vad är det egentligen?

Ibland så tänker man att vissa människor inte är sig själva när de beter sig på ett visst sätt eller att man själv inte är sig själv i vissa situationer. Men kan man någonsin vara någon annan än sig själv? Det finns ju ingen annan som säger, tänker eller gör saker åt en, det är ju en själv som styr sig själv, eller?

För mig är det att vara sig själv, när man tycker, tänker, säger och gör som man själv vill och inte låter sig påverkas av andra. Om man vill vara en som tycker, tänker och gör som alla andra, då är det ju faktiskt ett val, att göra som man vill och alltså att vara sig själv. Man kan helt enkelt vara sig själv genom att göra som alla andra, om det är det man vill göra.

Är man på ett sätt med den ena och på ett annat sätt med den andra, och själv väljer att vara det så är man ingenting annat än sig själv. Däremot om man beter sig på ett sätt som inte känns som rätt, som inte känns som en själv, då är man inte heller sig själv.

Samtidigt är man alltid sig själv. Kan man ens vara någonting annat?

Om du känner att du inte kan vara dig själv, vem har du då tänkt vara? 

Det blev många ”sig själv” känner jag, men ändå. När är jag jag och när är jag någon annan och är det ens möjligt för mig att vara det?


Jag tror att jag alltid är mig själv, för jag vet helt enkelt inte hur man är någon annan :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0