Därför ska ni köpa ekologiskt

Häromdagen skickade mamma ett MMS till mig där hon stolt visade upp sitt inköp av ekologiska varor. Jag blev såklart stolt över den lilla damen :).

 

Jag brukar rota runt i hennes kylskåp när jag kommer hem till Munkfors för att se vad hon handlar och äter, och försöker att tvinga henne att köpa lite andra grejer än hon gör. Då blir jag glad när hon faktiskt gör det också :) :)

 

Jag tycker att det är viktigt att äta ekologiskt i så lång utsträckning som man kan och känner att man har råd med, för det är faktiskt mycket dyrare ibland. Men det finns alltid någonting man kan köpa som är ekologiskt och som inte gör så jättestor skillnad i plånboken.

 

Anledningen till att alla borde äta ekologiskt är för att det är mat som fått blivit framställt på ett naturligt sätt utan några bekämpningsmedel eller konstgjorda gödslingsmedel. Maten får inte innehålla syntetiska färgämnen, smakämnen, sötningsmedel, aromämnen, härdade fetter eller genmodifierade organismer. Det innebär i stort sett att genom att äta ekologisk mat så äter man enbart mat och inga konstiga, giftiga ämnen som finns i allt nu för tiden. Det innebär också att det ställs krav på de som producerar den ekologiska maten att de inte får använda bekämpningsmedel eller konstgjort gödsel, vilket innebär att det värnar om vår miljö och ser till att bibehålla den lilla naturen som vi har kvar.

 

Kort och gott för att det är bättre för människan, djuren och naturen! Är inte det värt några extra kronor eller?

 

Ta fram samvetet…


(bild:hovberg.se)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0