Värderingar sitter hårdare än minnet

Gårdagens kväll spenderade jag med mina små karameller, Järrel och Diva. Det blev lite idol, Skavlan, naturgodis, prat och skratt, en perfekt fredagskväll med andra ord.

Idag kom jag att tänka på vad Järrel sa om sin mormor, som är dement, angående valet 2010. De hade frågat henne vad hon röstat på, varpå hon svarat att hon inte visste. Det är iofs ganska ledsamt att tänka på, men samtidigt är det som det är. Som Järrel sa, man kan ju inte gråta för allt. Däremot när de frågat om hon röstat på moderaterna så hade hon idiotförklarat dom.

Det tycker jag verkligen är intressant. Hon kommer inte ihåg vad hon röstat på, men idiotförklarar dom när de ifrågasätter om hon röstat blått. Det visar verkligen hur hårt värderingar sitter (och att politik är viktigt). Hon kommer inte ihåg vad hon gjort, men hon vet vilka värderingar hon har. Värderingarna sitter alltså hårdare än minnet... är inte det häftigt?

BTW så var Mona Sahlin med på Skavlan och gjorde det bra :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0